A vendégkönyv vezetése  már régóta komoly fejtörést okoz a szállásoknak, mivel rengeteg időt és energiát vesz igénybe a kért adatok beírása a mára már elavult füzet formátumba. Sajnos továbbra is az önkormányzatok egy jelentős hányada ezt a módszert használja a bevallott idegenforgalmi adó ellenőrzésére, annak ellenére, hogy ezt már digitális úton is meg lehetne oldani, ami jelentősen csökkentené a hiba faktort.

A szállásadók abban bíztak, hogy az NTAK (Nemzeti Turisztikai Adatszolgáltató Központ) felé kötelezővé tett adatszolgáltatás pozitív hozadéka lesz a fent említett adminisztrációs teher megszűnése, azaz az NTAK kiváltja a kézi vendégkönyv vezetését. Sajnos egyelőre ez nem valósult meg 100%osan, és a helyi önkormányzat rendelkezésétől függ, hogy az adott kerületben, településen kell-e még a mai napig is vezetni azt vagy sem. A GDPR megjelenése óta adatvédelmi aggályokat is erősen felvet a vendégkönyv típusú adatgyűjtés, ezért önkormányzati szinten is fontos volna a helyzet rendezése. A szállásadóknak több olyan adatot is regisztrálniuk kellene, ami adatvédelmi szabályokba ütközik, ezért fennállhat az a faramuci helyzet, hogy választaniuk kell, az önkormányzati előírásokat vagy az adatvédelmi jogszabályokat szegjék-e meg. Szerencsére a szállásadók sem teljesen fegyvertelenek. 

Lássuk mit lehet tenni, ha meg akarunk szabadulni a vendégkönyvtől:

  • Első lépésben mindenképp érdemes megkérdezni az önkormányzatot a jelenlegi szabályozásról, hátha már elfogadták az NTAK-ot mint adatszolgáltatót a vendégkönyv helyett. Ez a helyzet többek között az 5.kerületben Budapesten.
  • Amennyiben az önkormányzat továbbra is kéri a vendégkönyvet, akkor a GDPR-ra és az NTAK-ra hivatkozva kérvényezhető ennek elhagyása. Érdemes erre rászánni az időt, mert számos önkormányzat nyitott volt az ilyen irányú kérvényekre. A FelhőMatrac szálláshelykezelő szoftver készített is erre egy könnyen kitölthető és továbbítható kérvény sablont, amit a szállások szabadon használhatnak ilyen célra és amit a cikk alatti űrlap kitöltését követően elküldük Önnek.
  • Több helyen egy áthidaló megoldásra is mód van, ami általában a korábbi két lépés folyamán ki szokott derülni. Így van ez például Budapest 7.kerületében, ahol a testület engedélyezte az áttérést a digitális vendégkönyv használatára, ami megfelelő szálláshelykezelő szoftver használata esetén egyet jelent a kiváltással. Úgy tudjuk, hogy több vidéki település is hajlik erre a megoldásra. A FelhőMatrac az egyik ilyen magyar nyelvű szoftver, ami tudja rögzíteni a vendégkönyv által kért adatokat és a rendszerből könnyen exportálni is lehet azokat. Ezen szolgáltatásáról ki tud állítani egy nyilatkozatot a szállásnak, amivel lehet igényelni az önkormányzatnál a digitális átállást.
Szeretné, ha már nem kellene papír alapon vezetnie a vendégkönyvet?
Ha megadja a lenti adatokat, mi automatikustan elkészítjük, és elküldjük az Ön email címére azt az emailt, amit csak továbbítania kell majd az önkormányzatnak. Ebben minden olyan információt összefoglaltunk, ami segít abban, hogy elérje a papír alapú vendégkönyv eltörlését.
Adatvédelmi tájékoztatónkat megtalálja itt.
Az alábbi gombra kattintva hozzájárulását adja ahhoz, hogy a jövőben megkereshessük Önt.
Marketing by
REGISZTRÁLOK