Ezt biztosan ön is szeretné tudni. Két ponton kell adatot szolgáltatni az NTAK felé: egyszer a foglalás beérkezésekor, majd amikor megérkezett a vendég. Lássuk hát a részleteket:
Az NTAK (azaz ‘entak’) a Nemzeti Turisztikai Adatszolgáltató Központ rövidítése. Ez egy “digitális adatszolgáltatási rendszer”, amit a Magyar Turisztikai Hivatal működtet.
Az NTAK létrehozásának hivatalos célja, hogy “valós időben legyen látható az országban található összes szálláshely forgalmi, statisztikai adata“.
Az NTAK a következőképpen határozza meg saját feladatát:
“A rendszer kizárólag statisztikai célú, statisztikai adatkörökbe tartozó adatok digitális kezelésére alkalmas – semmilyen, a vendégekkel kapcsolatos személyes adatot nem rögzít, és nem is fogad be.”
Az NTAK honlap szerint a szálláshelyek “forgalmi és statisztikai adatait” kérik be, ami alatt a következőket értik:
“Hány felnőtt, hány gyermek érkezett, honnan jöttek, mennyi időt töltöttek el, milyen szolgáltatásokat vettek igénybe és mennyit költöttek a belföldi és külföldi vendégek.”
A mi gyakorlati tapasztalataink alapján (azaz a FelhőMatrac tapasztalatai szerint) az adatszolgáltatási kötelezettség a fentieknél kicsit bővebb.
Ugyanis minden szálláshelynek naponta adatot kell szolgáltatni a következőkről az NTAK rendszerbe, annak informatikai követelményei szerint:
Minden egyes foglalásról két időpontban is kell adatot szolgáltatni: foglaláskor és a vendégek megérkezése után is.
1. Előzetesen foglaláskor információt kell küldeni a foglalás beérkezésekor (a fenti részletezettséggel). Ez az adatküldés automatikusan megtörténik abban a percben, amikor regisztrálja új foglalását a szálláshelykezelő szoftverben. (Tehát naponta akár több ilyen adatküldés is megy az NTAK-nak, ahogy felvisszük az új foglalásokat.)
2. Minden nap, amikor a szálláshelyen van vendég
Másodszor minden nap végén kell küldenie a szálláshelyeknek összesített adatokat az NTAK-nak (a fenti részletezettséggel): az aznap érkezett vendégekről, az ott tartózkodó vendégekről, és a távozó vendégekről.
Azaz egy foglalásról a vendégek szálláshelyen tartózkodása alatt folyamatosan kell adatokat szolgáltatni: az érkezésük napján, az ott tartózkodásuk minden napján, majd legutoljára a távozáskor is.
A napi jelentéseket vagy még aznap, vagy néhány napon belül be kell küldeni az NTAK-hoz. Azaz a szálláshelyek üzemeltetőinek van egy kis ideje bevinni a rendszerbe a last-minute foglalásokat és érkeztetni (check-in) a későn érkező vendégeiket.
Fontos tudnunk, hogy minden napi jelentést csak egyszer küldhetünk be az NTAK-hoz, mert a jelenlegi rendszer nem teszi lehetővé az újraküldést vagy helyesbítést. Illetve csak egy különleges esetben: ha az ellenőreik kérik valamely nap vagy időszak újrabeküldését (amire már láttunk példát).
3. Minden nap, amikor nincs vendég
Ha éppen nincs vendég a szálláshelyen – de az NTAK szerint nyitva van – nullás napi jelentést kell leadni. Kötelezően.
Az NTAK által kért adatokat nyilvántartani, folyamatosan és helyesen adatot szolgáltatni valóban lehetetlen lenne foglaláskezelő szoftver nélkül – a nagy és a kicsi szálláshelyeknek egyaránt.
Az NTAK-partner szálláshelykezelő szoftverek között találunk olyanokat, amelyek nagy szállodák igényeit szolgálják ki (és ezért nagyon sok funkcióval rendelkeznek), és kifejezetten egyszerűeket is. Mivel a szabályozás ad egy kis mozgásteret, eltérőek lehetnek az NTAK-beállításaik.
A választáskor érdemes odafigyelnünk néhány alapvető dologra:
Érdemes olyan szálláshelykezelő szoftvert választani, ami nem kreál újabb adminisztrációs terheket, de mindent tud, és megkönnyíti a napi ügymenetet.
Mi a FelhőMatracot ajánljuk.
Copyright © Felhőmatrac 2022. Minden jog fenntartva!
A Felhőmatrac szálláskezelőt a 7Hills Kft. készíti.